Az MVM Démász Áramhálózati Kft. egy 132/22 kV-os alállomást és közel 3 km nagyfeszültségű távvezetéket létesít a Szeged északi területén található Fehér-tó térségében azért, hogy ipari ügyfeleinek villamosenergia igényét biztosítsa. Az építés során a legkorszerűbb technológiákat és eszközöket használjuk, most éppen drón segítségével helyeztük fel az állomás távvezetékeire a madáreltérítő szerelvényeket.
Miért fontos ez? A szegedi Fehér-tó valaha Magyarország legnagyobb szikes tava volt, mára pedig az ország második legnagyobb halastórendszere, melynek egy része – gazdag madárvilága miatt – fokozottan védett, valamint Natura 2000-es és ramsari nemzetközi jelentőségű vadvizes terület.
A térségben épülő villamos művünk létesítése során ezért különleges figyelmet fordítunk a környezetében élő és átvonuló madarak védelmére.
A vizes élőhelyek vonuló madarai számára a legnagyobb kockázatot jellemzően az jelenti, ha a villamosenergia-hálózatok szabadvezetékeivel ütköznek repülés közben. Emiatt fontos, hogy növeljük a szabadvezetékek láthatóságát számukra. Itt 2,4 km hosszban, 20 méterenként Birdmark Afterglow típusú madáreltérítőket szereltünk fel az alállomáshoz beérkező nagyfeszültségű vonalunkra.
Ezek a fényvisszaverő felülettel ellátott perforált korongok jól alkalmazkodnak a szélsőséges szélviszonyokhoz és a napfény és az ultraibolya fény visszaverésével figyelmeztetik a madarakat a vezeték jelenlétére. Ráadásul naplemente után még 10-12 órán át észlelhetőek, így szürkületkor, gyenge fényviszonyok esetén és ködös időben is fényjelzést adnak a Fehér-tó felett átvonuló darvak, vadludak és récefélék figyelmeztetése céljából.
LÉGI AKADÁLYFÉNY A MADARAK VÉDELMÉÉRT
Az MVM Démász Szegeden épülő új alállomásának távvezetékeire madáreltérítő szerelvényeket helyezett fel a területen átvonuló madarak védelme érdekében.