Az MVM Csoport áramhálózati társaságai a szabadvezetékes villamosenergia-hálózatok tervezését és kivitelezését minden esetben úgy végzik, hogy a vezetékek (a vonatkozó előírásoknak megfelelően) kellően biztonságos távolságra legyenek a talajtól. Ezzel biztosítjuk, hogy normál körülmények közt senki sem tudja a feszültség alatt lévő hálózatot megérinteni vagy a veszélyes közelségébe kerülni.
A legnagyobb biztonságot az jelenti, ha megtartjuk a szabadvezetékektől a megfelelő, biztonságos távolságot, azaz nem sértjük meg a biztonsági övezetet. Kisfeszültségű hálózat esetén 1 méter, középfeszültségű hálózat esetében minimum 5 méter távolságot, nagyfeszültségű hálózat esetében minimum 13 méter távolságot kell tartani. Fontos tudni, hogy nemcsak a vezeték érintése, hanem közép- és nagyfeszültségű hálózatok esetében már a vezetékek megközelítése is életveszélyes.
Különösen fontos, hogy mezőgazdasági és kertészeti tevékenységek (betakarítás, locsolás, gallyazás), építési, kivitelezési tevékenységek (állványozás, rakodás), anyagmozgatás (daruzás, közlekedés túlméretes szállítmánnyal) és egyes szabadidős tevékenységek (sárkányrepülés, repülőmodellezés, drónozás, horgászat) közben fokozottan figyeljünk erre, hiszen figyelmetlenség, gondatlanság következtében előfordulhat olyan helyzet, amely életveszélyt vagy akár halálos kimenetelű balesetet okozhat.
Ha például munkagéppel dolgozva mégis bekövetkezne a vészhelyzet, és a jármű feszültség alá kerülne, a jármű és a föld közötti feszültségkülönbség miatt a vezetőt (gépkezelőt) áramütés érheti, így a szokott módon nem szabad lemásznia a járműről. Ha teheti, maradjon a járműben, mivel a fizikai törvényszerűségek miatt ott nem érheti áramütés, mert a jármű belsejében nincs feszültségkülönbség (Faraday-kalitka elve). Figyelmeztesse a jármű közelében lévőket a veszélyhelyzetre, hogy a járművet, a vezetéket senkinek sem szabad megérintenie vagy a közelébe mennie. Haladéktalanul jelentse be az áramszolgáltató hibabejelentőjén az esetet, és várja meg a kiérkező szakembereket, kövesse utasításaikat.
Ha mindenképpen el kell hagynia a járművet (mert pl. kigyullad a vezeték érintése miatt), azt úgy tegye, hogy egyszerre (egy időpillanatban) ne kerüljön közvetlen kapcsolatba a jármű fémrészeivel és a talajjal, a feltételezhetően feszültség alatt álló részekhez ne érjen hozzá, és igyekezzen minél távolabb kerülni a szabadvezetéktől. Talajt érve a járműtől (a vezetékektől) egy lábon, illetve páros lábbal szökdelve (ugrálva) kell eltávolodni kb. 25-30 méteres távolságra. A földzárlat miatt – a talajban ilyenkor kialakuló „szétterjedés” következtében – normál lépésekkel haladva ún. lépésfeszültség alakul ki, amelyet két lábunkkal áthidalva egy zárt áramkör képződik, ami áramütéshez vezet.
Az áramütéses balesetek megelőzése érdekében az MVM Hálózat különböző szakmai szervezetek számára rendszeresen küld tájékoztató anyagokat, amelyekben felhívja a figyelmet a szabadvezetéki hálózatok közelében történő munkavégzés kockázataira és az esetleges veszélyforrásokra.